سرخط خبرها

ضرورت ترویج قرآن در شهر

  • کد خبر: ۱۰۵۵۶۸
  • ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
ضرورت ترویج قرآن در شهر
سیدعبدا... ارجائی شهردار مشهد: از اساتید و قاریان، آستان قدس رضوی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جامعه قاریان و... می‌خواهیم برنامه عملیاتی برای توسعه جلسات قرآن خانگی را آماده کنند، شهرداری مشهد نیز با تمام توان از آن حمایت خواهد کرد.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ دوشنبه ۲۹ فرودین نشست صمیمی سیدعبدا... ارجائی شهردار مشهد با جامعه قرآنی این شهر در مجتمع آفتاب ولایت برگزار شد. نشستی که در آن شهردار از همکاری شهرداری با جامعه قاریان قرآن مشهد برای بازگشت مسجد کرامت به عنوان پایگاه اصلی قرآن مشهد به روز‌های اوج و رونق گرفتن دوباره محافل خانگی قرآن خبر داد و گفت: «از اساتید و قاریان، آستان قدس رضوی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جامعه قاریان و... می‌خواهیم برنامه عملیاتی برای توسعه جلسات قرآن خانگی را آماده کنند، شهرداری مشهد نیز با تمام توان از آن حمایت خواهد کرد.»

ارجائی همچنین در این دیدار اعلام کرد که چاپ هزار جلد قرآن به خط بریل با حمایت شهرداری اتفاقی نو برای جامعه نابینایان شهر است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی ما با برخی قاریان و فعالان قرآنی حاضر در این دیدار است که درباره احیای مسجد کرامت و اقدامات شهرداری از جمله چاپ قرآن بریل و برگزاری جنگ‌های قرآنی در بوستان‌ها نکاتی را بیان کرده‌اند.

احیای مسجد کرامت از ماه آینده

سیدجواد سادات فاطمی، معلم و داور بین‌المللی قرآن و رئیس هیئت مدیره جامعه قاریان مشهد درباره فعالیت‌های صورت گرفته در مسجد کرامت توضیح داد: مسجد کرامت در زمینه فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب نقش مهمی ایفا می‌کرد. در این مسجد جلساتی با حضور رهبر معظم انقلاب و با مدیریت سید مرتضی سادات فاطمی، صبح‌های جمعه تشکیل می‌شد که بسیار مورد استقبال قرار می‌گرفت و قاریان و اهالی قرآن از مناطق مختلف شهر در آن حضور پیدا می‌کردند. جلسات تفسیری که رهبر معظم انقلاب بعد از نماز در مسجد کرامت برگزار می‌کردند هنوز در ذهن و خاطره قدیمی‌های مشهد مانده‌است.

او یادآور شد: در جریان انقلاب اسلامی، جلسات مسجد تقریبا تعطیل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره احیا شد، اما با توجه به شرایط خاصی که انقلاب و دوران دفاع مقدس ایجاد کرده بود جلسه رونق خودش را پیدا نکرد تا اینکه سال ۱۳۶۸ با تشکیل جامعه قاریان قرآن مشهد و با همت اعضای آن مجددا این جلسه رونق جدی گرفت که تأثیرگذاری بسیاری بر جریان قرآنی شهر و کشور داشت. این جلسات با توجه به شیوع کرونا در دو سال اخیر مجددا تعطیل شدند، اما امیدواریم دوباره از ماه دیگر بتوانیم آن را احیا کنیم.

رئیس هیئت مدیره جامعه قاریان قرآن مشهد درباره برگزاری جشن‌های قرآنی در مکان‌های عمومی نیز گفت: وقتی یک خانواده برای هوا‌خوری و تفریح به پارک می‌روند، با جلسه و جمع قرآنی روبه‌رو شوند که درحال تلاوت قرآن هستند و اینکه مردم در هر نقطه‌ای که رفت و آمد می‌کنند اثری از قرآن ببینند، بسیار در روحیه و زندگی‌شان تأثیرگذار خواهد بود.

او تأکید کرد: نباید احساس شود قرآن فقط برای مسجد و یا مجالس تعزیه و ترحیم است، قرآن باید به سطح شهر برگردانده شود و همه مردم شهر باید با این کلام نورانی انس بگیرند و در زندگی‌شان تأثیرش را ببییند. البته برگزاری صرف جلسه قرآن در سطح شهر و پارک‌ها به تنهایی کافی نیست، اما شروع خوبی برای رونق فضای قرآنی در جامعه است.
فاطمی درباره رونمایی از قرآن با خط بریل نیز بیان کرد: چاپ قرآن با خط بریل و رساندنش به دست نابینایان کاری مشکل است از این‌رو همت شهرداری برای چاپ قرآن به خط بریل جزو اقدامات ماندگار و ارزشمندی است.

آشنایی با قرآن از سن کودکی

محمدجواد پناهی‌طوسی، نفر اول مسابقات بین‌المللی تهران و نفر اول مسابقات جهانی سوریه نیز درباره برگزاری محافل قرآنی در سطح شهر گفت: به برکت قرآن و امام رضا (ع) بعد از دو سال وقفه به‌خاطر شیوع بیماری در جامعه، امسال جلسات قرآنی به‌ویژه در بوستان‌ها و اماکن مقدس رونق بسیار زیادی گرفته‌اند. برگزاری این جلسات در بهار قرآن، یکی از عوامل بسیار خوب و مؤثر برای انس بیشتر جوانان و خانواده‌ها با قرآن است. به‌ویژه اگر تلاوت قرآن از سوی قاریان خوش‌لحن صورت بگیرد.

او با اشاره به مشکلات نابینایان در تهیه قرآن مخصوص خودشان، انتشار قرآن با خط بریل را فرصتی برای انس بیشتر این افراد با قرآن دانست.
جواد رفیعی، قاری پیشکسوت و نفر دوم مسابقات جهانی مالزی نیز بیان کرد: محافل قرآنی قطعا بر وجود انسان تأثیر می‌گذارد مخصوصا وقتی از سن کودکی فرزندانمان را به این جلسات عادت دهیم و علاقه‌مندشان کنیم.

او یادآور شد: در واقع ما از خدای متعال می‌خواهیم که ما را از قرآن و عترت که دو اصل اساسی در دنیا و آخرت است، جدا نکند و چه زیباست که انسان هرچه زودتر مفاهیم آیات الهی را درک کند و در نهایت نیز این مفاهیم را به مرحله عمل برساند.

برگزاری مسابقات میان مساجد

سید جواد سیدی ابرده، از فعالان قرآنی حاضر در این نشست نیز خواستار شد: مراسم قرآنی در مشهد همانند گذشته پررونق برگزار شود.
به گفته او، در گذشته جلسات قرآن بسیاری برای جوانان و نوجوانان برگزار می‌شد و همه مشتاق بودند به مساجد بروند. درحالی که آن زمان امکاناتی مثل ضبط صوت در دسترس نبود.

این فعال قرآنی بیان کرد: مسجد کرامت که رهبر معظم انقلاب آنجا می‌آمدند، پایگاه قرآنی مشهد بود البته در کنار آن مساجدی، چون مسجد خیاط‌های مشهد در کوچه باغ‌مشهد، مسجد بنا‌ها در خیابان خسروی و مسجد چهارده معصوم در بولوار طبرسی از دیگر مساجدی بود که فعالیت‌های گسترده قرآنی انجام می‌دادند.
سیدی با اشاره به کم شدن جلسات قرآنی در این سال‌ها برای رونق گرفتن دوباره جلسات توصیه کرد: باید اطلاع‌رسانی زیادی برای جلسات مساجد صورت گیرد. همچنین مساجد می‌توانند بین خودشان مسابقه برگزار کنند که به رونق فعالیت‌های قرآنی و پیشرفت جوانان کمک کند.

برگزاری محافل منسجم

حسین رضایی، پیشکسوت فعال قرآنی نیز تأکید کرد: هرچه جلسات قرآنی بیشتر باشد مردم بیشتر به آن تمایل پیدا می‌کنند.
به گفته او، جلسه قرآن جایی نیست که کسی از آن رو برگرداند بنابراین هرچه بیشتر محافل برگزار شود به نشر قرآن کمک خواهد شد.

حمید شاکرنژاد، نفر اول مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و نفر سوم مسابقات بین‌المللی مالزی نیز گفت: تلاوت قرآن و شنیدن صدای قرآن جاذبه معنوی دارد و اثر وسیعی در روح و روان مستمع می‌گذارد. ماه رمضان بهانه بسیار خوبی برای انس و الفت بیشتر با قرآن و معارف است.

او یادآور شد: همچنین در این محافل باید از افرادی استفاده شود که مفاهیم قرآنی را به نحو احسن و به‌روز ارائه کنند تا جوانان بتوانند ارتباط خوبی با قرآن برقرار کنند.

شاکرنژاد، انتشار قرآن بریل را نیز ایجاد انگیزه برای نابینایان و احترامی برای استعداد‌های قرآنی آن‌ها دانست.
مهدی حسنی، حافظ قرآن و داور مسابقات بین‌المللی نیز تأکید کرد: جای قرآن تنها در مسجد و خانه نیست بلکه باید در سطح جامعه اشاعه پیدا کند.

حسنی، با اشاره به شاگردان روشن‌دلی که در حفظ قرآن تربیت کرده بیان کرد: شاگردان من برای تهیه قرآن مشکل داشتند و فقط از طریق شنیداری کارشان را پیش می‌بردند رونمایی از قرآن بریل بسیار می‌تواند به این افراد کمک کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->